Kommentar till Linneas inlägg om
”Funktioner i Youtube”.
Här länken till Linneas inlägg:
http://linneaddb.blogg.se/2012/november/youtube-vilka-funktioner-finns-2.html
Hej Linnea :)
Jag tycker du har beskrivit
funktionerna i Youtube och vad man kan använda det till på ett
lättbegripligt och bra sätt. Men jag saknar att du inte har med
funktionen tummen upp/tummen ner och hur den kan brukas/missbrukas.
Då den funktionen fungerar på liknande sätt på Youtube som på
andra sociala siter hittade jag en artikel som beskriver lite grann
om hur den kan missbrukas.
Anthony (Anthony 2007) skriver bland
annat att jakten att få mest likes (tummen upp) degraderar
kvaliteten på kommentarerna på en websida (i det här fallet,
kommentarer till videos), att det distraherar användare från att
diskutera viktiga ämnen. Detta har lett till att man i högre grad
trycker på tummen upp kommentarer som kanske inte är relevanta, och
gör att relevanta kommentar hamnar längre ned. Han nämner även
att rädslan för att få sin kommentar/video nedröstad gör att
folk som har något unikt att säga hellre väljer att inte säga
något alls.
Jag hittade även en artikel på Acm
Digital library som diskuterar tummen upp/ner systemet, visserligen
är den mer generell över flera sociala medier, men jag tror du kan
ha nytta av den ändå :)
Bian (Bian m fl. 2008) skriver att inte
alla användares röster är trovärdiga, då många tummen upp/ner
röster är skrivna med inte mycket tanke bakom. Dem nämner även
att många utnyttjar detta system för att lura hur youtube rankar
videos/kommentarer för att komma högre i sökresultaten, antingen
för skojs skull eller att tjäna pengar.
Kan det hända att företag anlitar
bulvaner för att gilla ett företags vidoes, eller kommentarer som
är positiva för ett företag, eller kan likaväl trycka på tummen
ner på en kommentar som inte är bra PR för ett företag så att
den kommer längre ned och kanske inte syns för många? Jag tror du
kan ha nytta av den artikeln om du vill skriva om för och nackdelar
med tummen upp/ner när det kommer till marknadsföring och använda
sig utav Youtube.
Annars är det bra jobbat
Tummen upp för dig Linnea och lycka
till med resten av tjänsterna :)
Med vänlig hälsning
Niklas Vedberg
Ref lista:
Anthony (2011) How the thumbsup/like
button is dumbing users down. [Elektronisk]Tillgänglig: <
http://uxmovement.com/thinking/how-the-thumbs-uplike-button-is-dumbing-users-down/
>
[2012-11-26]
Jiang Bian, Yandong Liu, Eugene
Agichtein, and Hongyuan Zha. (2008). A few bad votes too many?:
towards robust ranking in social media. In Proceedings of the 4th
international workshop on Adversarial information retrieval on the
web (AIRWeb '08), Carlos Castillo, Kumar Chellapilla, and Dennis
Fetterly (Eds.). ACM, New York, NY, USA, 53-60.
DOI=10.1145/1451983.1451997
http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1451983.1451997
[Elekronisk] Tillgänglig: <
http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1451983.1451997&coll=DL&dl=ACM&CFID=212035199&CFTOKEN=30886493
>
Tack för din kommentar! :)
SvaraRadera/Linnea