Lärkontrakt – Digital
Distributionsformer DDB302
Niklas Vedberg
Högskolan Väst 2012
Blog → Vodcast →
Facebook
Tjänster att använda:
tjänst att använda för
blog, Blogspot:
niklasvedberg.blogspot.com
tjänst att använda för
vodcast (videocast)
(är igentligen blog i sig
där man kan posta vodcast)
Facebook:
Jag
fick skapa en ny sida för Facebook där jag kommer att posta om
bloggning. Jag gjorde en grupp först som jag tänkte använda men det gick
inte länka in posterna i Scoop.it som man vanligtvis kan när man
klickar på tiden inlägget gjordes och får en unik url. Jag tror detta
har att göra med just att det är i "grupper". Och jag ville heller inte
att alla mina vänner ska se statusuppdateringarna, därför fick det bli
en ny sida vilket är denna:
http://www.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl
Då fungerar det att länka in inlägg till Scoop.it samtidigt som mina vänner inte kan se statusuppdateringarna. Nästa problem blev att det inte gick att få upp en "prenumera" knapp så att ni kan följa flödet i RSS läsare, kan ha att göra med att jag har denna funktion påslagen på mitt huvudkonto. Så jag fick istället använda mig utav denna sidan för att få ut den unika nr. för url'en http://graph.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl
Då blir det så här:
https://www.facebook.com/feeds/page.php?format=atom10&id=432425786822820
Med hjälp av denna addressen tillsammans med det unika numret kan man nu prenumera i RSS flödet för Facebook sidor, genom att manuellt mata in detta i en RSS läsare. Man får således anslutna lite utanför facebooks tillåtna ramar med RSS flöde för att komma undan deras "subscribe" knapp som fortfarande är lite bugig. Dock så märker jag att det inte riktigt fungerar med flödet i Google reader då den inte uppdaterar. Det fungerar iaf med RSS programmet FeedDemon, men inte med nya poster. Däremot märker jag i FeedDemon att om jag lägger till kommentarer till den ursprungliga inlägget så uppdateras flödet, så detta en kompromiss som fungerar :) Vill jag sedan länka in inläggen till Scoop.it så får jag kopiera kommentarerna (som får fungera som nya inlägg) och göra nya inlägg som man får unika url'er för som man kan länka in till Scoop.it
http://www.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl
Då fungerar det att länka in inlägg till Scoop.it samtidigt som mina vänner inte kan se statusuppdateringarna. Nästa problem blev att det inte gick att få upp en "prenumera" knapp så att ni kan följa flödet i RSS läsare, kan ha att göra med att jag har denna funktion påslagen på mitt huvudkonto. Så jag fick istället använda mig utav denna sidan för att få ut den unika nr. för url'en http://graph.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl
Då blir det så här:
https://www.facebook.com/feeds/page.php?format=atom10&id=432425786822820
Med hjälp av denna addressen tillsammans med det unika numret kan man nu prenumera i RSS flödet för Facebook sidor, genom att manuellt mata in detta i en RSS läsare. Man får således anslutna lite utanför facebooks tillåtna ramar med RSS flöde för att komma undan deras "subscribe" knapp som fortfarande är lite bugig. Dock så märker jag att det inte riktigt fungerar med flödet i Google reader då den inte uppdaterar. Det fungerar iaf med RSS programmet FeedDemon, men inte med nya poster. Däremot märker jag i FeedDemon att om jag lägger till kommentarer till den ursprungliga inlägget så uppdateras flödet, så detta en kompromiss som fungerar :) Vill jag sedan länka in inläggen till Scoop.it så får jag kopiera kommentarerna (som får fungera som nya inlägg) och göra nya inlägg som man får unika url'er för som man kan länka in till Scoop.it
Litteratur att använda:
Blogg (göra bloginlägg om videocast):
Felix,
Lionel & Stolarz, Damien (2006). Hands-on
guide to video blogging and podcasting :
emerging
media tools for business communication.
Amsterdam; Elsevier.
Larry Larraga and Dan
Coleman. (2009). Video podcasting is not as hard or as expensive as
you think. In Proceedings of the 35th annual ACM SIGUCCS fall
conference (SIGUCCS '07). ACM, New York, NY, USA, 202-206.
DOI=10.1145/1294046.1294095[Elekronisk] Tillgänglig:
<http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?doid=1294046.1294095
>
[2012-11-15]
- Video podcasting is not as hard or as expensive as you think
Nauman Saeed, Yun
Yang, and Suku Sinnappan. (2010). Effect of media richness on user
acceptance of blogs and podcasts. In Proceedings of the
fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer
science education (ITiCSE '10). ACM, New York, NY, USA,
137-141. DOI=10.1145/1822090.1822130 [Elektronisk] Tillgänglig:
[2012-11-15]
- Effect of media richness on user acceptance of blogs and podcasts
Wikipedia(2012)RSS
Enclousure.[Elektronisk]Tillgänglig:
<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RSS_enclosure&oldid=497477345
>
[2012-11-15]
Podcast (göra videocasts om facebook) →
Lowensohn, Josh(2007)Newbies Guide To Facebook.[Elektronisk]Tillgänglig:
< http://news.cnet.com/newbies-guide-to-facebook/ >[2012-11-15]
Irena Pletikosa Cvijikj and Florian Michahelles. (2011). Understanding social media marketing: a case study on topics, categories and sentiment on a Facebook brand page. In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11). ACM, New York, NY, USA, 175-182. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=2181037.2181066&coll=DL&dl=ACM&CFID=204834643&CFTOKEN=34079468 >
[2012-11-19]
Facebook (göra facebook inlägg om bloggning):
Hedengren, Thord Daniel &
Olsson, Rickard m fl.(2011)BörjaBlogga [Elektronisk]
Tillgänglig: < http://borjablogga.se/tagg/borja-blogga-101/
>
[2012-11-14]
Eric Baumer, Mark Sueyoshi,
and Bill Tomlinson. (2008). Exploring the role of the reader in the
activity of blogging. In Proceedings of the SIGCHI Conference on
Human Factors in Computing Systems (CHI '08). ACM, New York, NY,
USA, 1111-1120. [Elektronisk]Tillgänglig: <
http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1357054.1357228&coll=DL&dl=ACM&CFID=201421078&CFTOKEN=45754545
>
[2012-11-14]Artiklar för essän:
Irena Pletikosa Cvijikj and Florian Michahelles. (2011). Understanding social media marketing: a case study on topics, categories and sentiment on a Facebook brand page. In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11). ACM, New York, NY, USA, 175-182. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=2181037.2181066&coll=DL&dl=ACM&CFID=204834643&CFTOKEN=34079468 >
[2012-11-19]
Stina Nylander and
Åsa Rudström. (2011). Questions, inspiration, feedback, and
contributions: how entrepreneurs network online. In Proceedings
of the 5th International Conference on Communities and Technologies
(C&T '11). ACM, New York, NY, USA, 128-137.
[Elektronisk]Tillgänglig:
Yung-Ming Li and Nine-Jun
Lien. (2009). An endorser discovering mechanism for social
advertising. In Proceedings of the 11th International Conference
on Electronic Commerce (ICEC '09). ACM, New York, NY, USA,
125-132. DOI=10.1145/1593254.1593272
http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1593254.1593272
[Elektronisk]Tillgänglig:
<
http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1593254.1593272&coll=DL&dl=ACM&CFID=200814876&CFTOKEN=40310774>
[2012-11-15]
[2012-11-15]
Larry Larraga and Dan
Coleman. (2009). Video podcasting is not as hard or as expensive as
you think. In Proceedings of the 35th annual ACM SIGUCCS fall
conference (SIGUCCS '07). ACM, New York, NY, USA, 202-206.
DOI=10.1145/1294046.1294095[Elekronisk] Tillgänglig:
<http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?doid=1294046.1294095
>
[2012-11-15]
Tillsammans
med bloggen, vill jag testa hur dessa tjänster skulle kunna fungera
i en kedja för att sedan låta dessa ligga till grund för essän
med dem möjliga frågeställningarna:
1.
Hur ett företag kan stärka sitt
varumärke med podcastvideos.
2. Hur ett
företag kan profilera sig på sociala medier genom att låta sina
användare vara delaktiga.
Tema Tjänstekedja
Till detta projektet skulle
jag vilja undersöka och pröva på podcasting videos. Hur detta
fungerar och vad man kan göra. Syftet är att jag vill undersöka
huruvida man kan använda sig utav podcasting för ett företags
marknadsföring och på så vis stärka sitt egna varumärke genom
följetongsepisoder. Dessa följetong skulle kunna fungera på sådant
sätt att det är korta sekvenser om reklam, ca: 1min där det är
uppbyggt som situationskomedier om livet på kontoret, som slutar med
en underhållande cliffhanger. Karaktärerna skulle kunna vara
sympatiska som betraktaren kan känna igen sig, t ex. Chefen som är
lite klumpig och har tummen mitt i handen. Det har redan gjorts
lyckade reklamkampanjer med sådana här karaktärer (Telia, ICA),
men fördelen med podcasts är att det är användaren själv som
väljer när denna vill ta del av reklamen (podcasts) till skillnad
från TV-reklamen där man får den påtvingad. Användaren kan även
prenumerera på RRS flöde från företaget och får därmed
fortlöpande information. En annan fördel med video podcasts är det
aktiverar båda sinnen (hörsel, syn) vilket gör att man lättare
kommer ihåg reklamen.
Ett exempel på en sådan
episod skulle kunna vara att medarbetarna sitter och har det tråkigt
på kontoret, där dem sedan kommer på ide'n att skoja lite med
chefen. Precis när buset ska genomföras bryts klippet och text
kommer upp: Vad ska hända härnäst? Följ oss på Facebook....
….Vilket för oss till
nästa del i Tjänstekedjan:
Facebook
Här skulle jag vilja
undersöka vidare hur företaget kan stärka sitt varumärke med sin
marknadsföring inom sociala medier. Syftet är att pröva hur det
skulle kunna fungera om man kombinerar dessa två tjänster.
Betraktaren har redan fått reda på i podcast filmen att företaget
har en Facebook sida och kan således finna ytterligare information
om företaget. Många företag har idag endast en vanlig Facebook
sida med information, detta fungerar bara som envägskommunikation.
Visserligen kan man kommentera på företages sida, men det är inte
alltid dem blir besvarade. Min id'e är man skulle kunna fortsätta
på podcasten som slutar med ”vad skall hända härnäst”.
Besökaren kan kommentera vad som skall hända i nästa episod eller
rösta på föreslagna ide'r företaget har. Detta blir då istället
en tvåvägskommunikation, betraktaren får feedback i form av
episoder som dem själva varit med att påverka samt svar på
kommentarer. Finns även möjlighet för en community att växa fram
bland användarna där dem diskuterar vad som skall hända. Detta får
användaren att känna sig delaktig och kanske även sprida detta
vidare inom sin bekantskapskrets (word-of-mouth) där användaren
hjälper till att göra reklam för företaget, vilket kan få en
enorm spridning till låg utgift för företaget. Fördelen för ett
företag att profilera sig på sociala medier är att användare som
inte på förhand känner till företaget kan få reda på det,
företaget kan i sin tur hålla personlig kontakt med sina användare
(kunder) och påsåvis få dem känna sig delaktiga. Nackdelen kan
vara att konkurrerande företag kan utge sig för att vara kunder och
påsåvis svartmåla företaget.
Fortfarande lite tunt då det gäller FB. De två du har valt har samma korta info. Kanske något om FB och marknadsföring?
SvaraRadera