torsdag 15 november 2012

Lärkontraktet uppdaterat igen. Har sorterat upp det bättre och lagt till en ny vetenskaplig artikel till delen där jag ska göra videocasts om facebook

Lärkontrakt – Digital Distributionsformer DDB302

Niklas Vedberg
Högskolan Väst 2012

Blog → Vodcast → Facebook

Tjänster att använda:

tjänst att använda för blog, Blogspot:
niklasvedberg.blogspot.com

tjänst att använda för vodcast (videocast)
(är igentligen blog i sig där man kan posta vodcast)

Facebook:
Jag fick skapa en ny sida för Facebook där jag kommer att posta om bloggning. Jag gjorde en grupp först som jag tänkte använda men det gick inte länka in posterna i Scoop.it som man vanligtvis kan när man klickar på tiden inlägget gjordes och får en unik url. Jag tror detta har att göra med just att det är i "grupper". Och jag ville heller inte att alla mina vänner ska se statusuppdateringarna, därför fick det bli en ny sida vilket är denna:

 http://www.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl

Då fungerar det att länka in inlägg till Scoop.it samtidigt som mina vänner inte kan se statusuppdateringarna. Nästa problem blev att det inte gick att få upp en "prenumera" knapp så att ni kan följa flödet i RSS läsare, kan ha att göra med att jag har denna funktion påslagen på mitt huvudkonto. Så jag fick istället använda mig utav denna sidan för att få ut den unika nr. för url'en http://graph.facebook.com/Ddb302NiklasVedberg?ref=hl

Då blir det så här:
https://www.facebook.com/feeds/page.php?format=atom10&id=432425786822820

Med hjälp av denna addressen tillsammans med det unika numret kan man nu prenumera i RSS flödet för Facebook sidor, genom att manuellt mata in detta i en RSS läsare. Man får således anslutna lite utanför facebooks tillåtna ramar med RSS flöde för att komma undan deras "subscribe" knapp som fortfarande är lite bugig. Dock så märker jag att det inte riktigt fungerar med flödet i Google reader då den inte uppdaterar. Det fungerar iaf med RSS programmet FeedDemon, men inte med nya poster. Däremot märker jag i FeedDemon att om jag lägger till kommentarer till den ursprungliga inlägget så uppdateras flödet, så  detta en kompromiss som fungerar :) Vill jag sedan länka in inläggen till Scoop.it så får jag kopiera kommentarerna (som får fungera som nya inlägg) och göra nya inlägg som man får unika url'er för som man kan länka in till Scoop.it



Litteratur att använda:

 Blogg (göra bloginlägg om videocast):

Felix, Lionel & Stolarz, Damien (2006). Hands-on guide to video blogging and podcasting :
emerging media tools for business communication. Amsterdam; Elsevier.

Larry Larraga and Dan Coleman. (2009). Video podcasting is not as hard or as expensive as you think. In Proceedings of the 35th annual ACM SIGUCCS fall conference (SIGUCCS '07). ACM, New York, NY, USA, 202-206. DOI=10.1145/1294046.1294095[Elekronisk] Tillgänglig: <http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?doid=1294046.1294095 >
[2012-11-15]
  • Video podcasting is not as hard or as expensive as you think

Nauman Saeed, Yun Yang, and Suku Sinnappan. (2010). Effect of media richness on user acceptance of blogs and podcasts. In Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITiCSE '10). ACM, New York, NY, USA, 137-141. DOI=10.1145/1822090.1822130 [Elektronisk] Tillgänglig:
[2012-11-15]
  • Effect of media richness on user acceptance of blogs and podcasts

Wikipedia(2012)RSS Enclousure.[Elektronisk]Tillgänglig: <http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=RSS_enclosure&oldid=497477345 >
[2012-11-15]

Podcast (göra videocasts om facebook) → 

Lowensohn, Josh(2007)Newbies Guide To Facebook.[Elektronisk]Tillgänglig:
< http://news.cnet.com/newbies-guide-to-facebook/ >
[2012-11-15]

Irena Pletikosa Cvijikj and Florian Michahelles. (2011). Understanding social media marketing: a case study on topics, categories and sentiment on a Facebook brand page. In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11). ACM, New York, NY, USA, 175-182. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=2181037.2181066&coll=DL&dl=ACM&CFID=204834643&CFTOKEN=34079468 >
[2012-11-19]


Facebook (göra facebook inlägg om bloggning):

Hedengren, Thord Daniel & Olsson, Rickard m fl.(2011)BörjaBlogga [Elektronisk] Tillgänglig: < http://borjablogga.se/tagg/borja-blogga-101/ >
[2012-11-14]

Eric Baumer, Mark Sueyoshi, and Bill Tomlinson. (2008). Exploring the role of the reader in the activity of blogging. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '08). ACM, New York, NY, USA, 1111-1120. [Elektronisk]Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1357054.1357228&coll=DL&dl=ACM&CFID=201421078&CFTOKEN=45754545 >
[2012-11-14]




Artiklar för essän:

Irena Pletikosa Cvijikj and Florian Michahelles. (2011). Understanding social media marketing: a case study on topics, categories and sentiment on a Facebook brand page. In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11). ACM, New York, NY, USA, 175-182. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=2181037.2181066&coll=DL&dl=ACM&CFID=204834643&CFTOKEN=34079468 >
[2012-11-19]

Stina Nylander and Åsa Rudström. (2011). Questions, inspiration, feedback, and contributions: how entrepreneurs network online. In Proceedings of the 5th International Conference on Communities and Technologies (C&T '11). ACM, New York, NY, USA, 128-137. [Elektronisk]Tillgänglig:
Yung-Ming Li and Nine-Jun Lien. (2009). An endorser discovering mechanism for social advertising. In Proceedings of the 11th International Conference on Electronic Commerce (ICEC '09). ACM, New York, NY, USA, 125-132. DOI=10.1145/1593254.1593272 http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1593254.1593272 [Elektronisk]Tillgänglig:
< http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1593254.1593272&coll=DL&dl=ACM&CFID=200814876&CFTOKEN=40310774>
[2012-11-15]

Larry Larraga and Dan Coleman. (2009). Video podcasting is not as hard or as expensive as you think. In Proceedings of the 35th annual ACM SIGUCCS fall conference (SIGUCCS '07). ACM, New York, NY, USA, 202-206. DOI=10.1145/1294046.1294095[Elekronisk] Tillgänglig: <http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?doid=1294046.1294095 >
[2012-11-15]

Tillsammans med bloggen, vill jag testa hur dessa tjänster skulle kunna fungera i en kedja för att sedan låta dessa ligga till grund för essän med dem möjliga frågeställningarna
 
1. Hur ett företag kan stärka sitt varumärke med podcastvideos.
2. Hur ett företag kan profilera sig på sociala medier genom att låta sina användare vara delaktiga.
Tema Tjänstekedja

Till detta projektet skulle jag vilja undersöka och pröva på podcasting videos. Hur detta fungerar och vad man kan göra. Syftet är att jag vill undersöka huruvida man kan använda sig utav podcasting för ett företags marknadsföring och på så vis stärka sitt egna varumärke genom följetongsepisoder. Dessa följetong skulle kunna fungera på sådant sätt att det är korta sekvenser om reklam, ca: 1min där det är uppbyggt som situationskomedier om livet på kontoret, som slutar med en underhållande cliffhanger. Karaktärerna skulle kunna vara sympatiska som betraktaren kan känna igen sig, t ex. Chefen som är lite klumpig och har tummen mitt i handen. Det har redan gjorts lyckade reklamkampanjer med sådana här karaktärer (Telia, ICA), men fördelen med podcasts är att det är användaren själv som väljer när denna vill ta del av reklamen (podcasts) till skillnad från TV-reklamen där man får den påtvingad. Användaren kan även prenumerera på RRS flöde från företaget och får därmed fortlöpande information. En annan fördel med video podcasts är det aktiverar båda sinnen (hörsel, syn) vilket gör att man lättare kommer ihåg reklamen.

Ett exempel på en sådan episod skulle kunna vara att medarbetarna sitter och har det tråkigt på kontoret, där dem sedan kommer på ide'n att skoja lite med chefen. Precis när buset ska genomföras bryts klippet och text kommer upp: Vad ska hända härnäst? Följ oss på Facebook....

.Vilket för oss till nästa del i Tjänstekedjan:

Facebook
Här skulle jag vilja undersöka vidare hur företaget kan stärka sitt varumärke med sin marknadsföring inom sociala medier. Syftet är att pröva hur det skulle kunna fungera om man kombinerar dessa två tjänster. Betraktaren har redan fått reda på i podcast filmen att företaget har en Facebook sida och kan således finna ytterligare information om företaget. Många företag har idag endast en vanlig Facebook sida med information, detta fungerar bara som envägskommunikation. Visserligen kan man kommentera på företages sida, men det är inte alltid dem blir besvarade. Min id'e är man skulle kunna fortsätta på podcasten som slutar med ”vad skall hända härnäst”. Besökaren kan kommentera vad som skall hända i nästa episod eller rösta på föreslagna ide'r företaget har. Detta blir då istället en tvåvägskommunikation, betraktaren får feedback i form av episoder som dem själva varit med att påverka samt svar på kommentarer. Finns även möjlighet för en community att växa fram bland användarna där dem diskuterar vad som skall hända. Detta får användaren att känna sig delaktig och kanske även sprida detta vidare inom sin bekantskapskrets (word-of-mouth) där användaren hjälper till att göra reklam för företaget, vilket kan få en enorm spridning till låg utgift för företaget. Fördelen för ett företag att profilera sig på sociala medier är att användare som inte på förhand känner till företaget kan få reda på det, företaget kan i sin tur hålla personlig kontakt med sina användare (kunder) och påsåvis få dem känna sig delaktiga. Nackdelen kan vara att konkurrerande företag kan utge sig för att vara kunder och påsåvis svartmåla företaget.






1 kommentar:

  1. Fortfarande lite tunt då det gäller FB. De två du har valt har samma korta info. Kanske något om FB och marknadsföring?

    SvaraRadera