Tjänst A: Inlägg 3 – Använda
vodcasting som kanal för marknadsföring
Vad behöver man tänka på som
annonsör för att nå ut med sitt budskap och vad är annorlunda med
vodcasting som kanal att nå ut med reklam till skillnad från
traditionellt media såsom Tv och tidningar?
Felix och Stolarz menar på att i
massmedia (tv, tidningar) behöver annonsörer nå ut med sitt
budskap till hundratusentals potientiella kunder. Ju mer generellt
mediumet är, desto bredare måste budskapet vara för att nå ut
till den stora massa för att vara lönsamt (Felix & Stolarz
2006, s.70). Pod/vodcast som kanal är annorlunda på så sätt att
företag istället behöver satsa på en mindre koncentrerad grupp av
kunder och därmed göra reklamen mer användar riktad, för att i
förlängningen bygga relation med sina kunder och stärka varumärkes
kännedomen. Fördelen med detta är att få kunder att känna
samhörighet med likasinnade, det är även lättare för både för
både kunder och företaget att ge och få feedback när det är en
mindre demografisk grupp reklamen riktar sig mot (Felix & Stolarz
2006, s.72-73 samt s. 77-78).
Att kunder aktivt måste ladda ned en
pod/vodcast gör det enkelt för företag att följa hur många folk
som faktiskt tagit del av deras vodcast, dock blir svårigheten att
veta hur många av dessa som faktiskt lyssnade på den eller hur
många gånger (Bowman 2006). Audible har utvecklat en tjänst som
kallas Wordcast vilket kan spåra hur länge hur länge ett material
lyssnats på och även ifall något reklam inslag varit aktivt, dock
gäller det vilken typ av aggregering (RSS läsare) kunden har för
att det skall fungera optimalt (Felix & Stolarz 2006, s.81).
Exempel på hur man kan få pod/vodcast
riktad reklam kännas mindre påträngande är att använda sig utav
en kort reklam snutt som för spelar kort innan själva videon
istället för att avbryta mitt i filmen. Youtube har att där man
kan aktivt kan avbryta reklamen i början samt även att dem använder
sig utav överlagrings reklam, vilket är att en liten reklam banner
dyker upp i nederkanten av videon som inte förstör upplevelsen.
Andra sätt för att föra in reklam partier i vodcast videos är att
baka in hyperlänkar som användaren klickar på för slussas vidare
ifall den vill veta mer om produkten, samt göra vissa objekt
klickbar genom att ha andra färger på dem vilket drar
uppmärksamhet. Då det är användaren själv som aktivt väljer att
ta del av reklamen på detta sätt genom att klicka på det, upplevs
därför den riktade reklamen mindre påträngande (Goa m fl. 2010).
Ytterligare sätt att få reklamen
mindre påträngande är att få till en dokumentär känsla på
videon, vilket gör att tittaren inte upplever det som en reklam
förrän i slutet. Det andra sättet är att skapa en tävling där
företaget engagerar sina kunder genom bidraga med egna videos, där
man även kan se, rösta och kommentera varandras bidrag (Scott
2007). Sony vars kampanj för Playstation 3, har gjort en dokumentär
i episoder om karaktären Kevin Butler, där man först i slutet får
reda på vad det är som görs reklam om (Youtube 2010).
Ref lista
Felix, Lionel & Stolarz, Damien (2006). Hands-on guide to video blogging and podcasting :
emerging media tools for business communication. Amsterdam; Elsevier.
Bowman, J. (2006). Getting plugged on the podcast. Media.
[Elektronisk] Tillgänglig:<
http://ezproxy.server.hv.se/login?url=http://search.proquest.com/docview/206281560?accountid=14825
>
[2012-11-22]
Scott, David M. (2007). You oughta be in pictures. EContent, 30(6),
64-64. [Elektronisk] Tillgänglig:<
http://ezproxy.server.hv.se/login?url=http://search.proquest.com/docview/213816970?accountid=14825>
[2012-11-22]
Gao ,Wen & Tian, Yonghong & Huang, Tiejun &Yang, Qiang . (2010). Vlogging: A survey of videoblogging technology on the web. ACM Comput. Surv.
42, 4, Article 15 (June 2010), 57 pages. DOI=10.1145/1749603.1749606
http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1749603.1749606
[Elektronisk]Tillgänglig:
<
http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1749603.1749606&coll=DL&dl=ACM&CFID=208250886&CFTOKEN=97819450
>
[2012-11-22]
Youtube (2010) Kevin Butler PS3 Commercials. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://www.youtube.com/watch?v=9ONtyilKg8Q >
[2012-11-23]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar